Στην εκδήλωση ενός φαινόμενου μέσα στο σχολικό πλαίσιο πρώτο λόγο οφείλουν να έχουν και οι εκπαιδευτικοί.
Σε γενικές γραμμές ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να:
● ενημερωθεί για το φαινόμενο και ως συνέπεια να γίνει ικανότερος να το αναγνωρίζει να το σταματά άμεσα και να μπορεί να αναπτύξει στη συνέχεια προγράμματα ή τεχνικές παρέμβασης για εκτόνωση του
● Μην αγνοήσει ή υποτιμήσει κάτι που του αναφέρει το παιδί
● Κάνει άμεση και αυστηρή παρατήρηση αμέσως μετά το περιστατικό
● Να αξιοποιήσει τη «δύναμη» του παιδιού που ασκεί βία σε θετικές συμπεριφορές
● Να αναπτύξει δραστηριότητες σχετικά με το φαινόμενο (συζήτηση, παιχνίδι ρόλων, ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων)
● Να Δημιουργήσει θετικό κλίμα στο σχολείο
● Να προστατεύσει το παιδί που δέχεται τη βία, να μη του ζητάτε να εξηγήσει μπροστά σε άλλους τι έχει γίνει, αλλά σε κατ’ ιδίαν συνάντηση να γίνεται προσπάθεια αποενοχοποίησης και συναισθηματικής ενίσχυσης
● ενημερωθεί για το φαινόμενο και ως συνέπεια να γίνει ικανότερος να το αναγνωρίζει να το σταματά άμεσα και να μπορεί να αναπτύξει στη συνέχεια προγράμματα ή τεχνικές παρέμβασης για εκτόνωση του
● Μην αγνοήσει ή υποτιμήσει κάτι που του αναφέρει το παιδί
● Κάνει άμεση και αυστηρή παρατήρηση αμέσως μετά το περιστατικό
● Να αξιοποιήσει τη «δύναμη» του παιδιού που ασκεί βία σε θετικές συμπεριφορές
● Να αναπτύξει δραστηριότητες σχετικά με το φαινόμενο (συζήτηση, παιχνίδι ρόλων, ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων)
● Να Δημιουργήσει θετικό κλίμα στο σχολείο
● Να προστατεύσει το παιδί που δέχεται τη βία, να μη του ζητάτε να εξηγήσει μπροστά σε άλλους τι έχει γίνει, αλλά σε κατ’ ιδίαν συνάντηση να γίνεται προσπάθεια αποενοχοποίησης και συναισθηματικής ενίσχυσης
Επίσης:
● Συστήνεται να αποφεύγεται η ποινικοποίηση της πράξης και η τιμωρία του παιδιού με αποβολές από τη σχολική μονάδα καθώς δεν είναι αποτελεσματικές.
● Θα πρέπει να δημιουργείται τέτοιο κλίμα στο σχολείο ουτώς ώστε να μην καλύτονται τέτοια μυστικά.
● Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ζητηθεί η «συμφιλίωση» μεταξύ παιδιού που δέχεται βία και παιδιού που ασκεί βία καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να επαναθυματοποιηθεί το ένα παιδί και το άλλο να επιβεβαιώσει την «δύναμη» και κυριαρχία» του.
● Συστήνεται να αποφεύγεται η ποινικοποίηση της πράξης και η τιμωρία του παιδιού με αποβολές από τη σχολική μονάδα καθώς δεν είναι αποτελεσματικές.
● Θα πρέπει να δημιουργείται τέτοιο κλίμα στο σχολείο ουτώς ώστε να μην καλύτονται τέτοια μυστικά.
● Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ζητηθεί η «συμφιλίωση» μεταξύ παιδιού που δέχεται βία και παιδιού που ασκεί βία καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να επαναθυματοποιηθεί το ένα παιδί και το άλλο να επιβεβαιώσει την «δύναμη» και κυριαρχία» του.
Συμβουλές σε Εκπαιδευτικούς
1. Ενημερωθείτε για το φαινόμενο του Σχολικού Εκφοβισμού
2. Δώστε την απαραίτητη σημασία σε αυτά που σας λένε τα παιδιά
3. Παρατηρήστε τι συμβαίνει και τις σχέσεις των συμμαθητών σας
4. Εάν αντιληφθείτε ότι κάτι συμβαίνει μιλήστε και με τα δυο παιδιά ιδιαιτέρως και ξεχωριστά
5. Βάλτε αυστηρά όρια στη συμπεριφορά τους
6. Αναπτύξτε δραστηριότητες που θα επιτρέψουν την δημιουργία κλίματος ευχαρίστησης και ομαδικότητας
7. Μην τιμωρήστε το παιδί που ασκεί εκφοβισμό, απλώς περιορίστε τον σε σχέση με τους υπόλοιπους
8. Αποενοχοποιήστε το παιδί που βιώνει εκφοβισμό
9. Μην επιδιώξετε τη «συμφιλίωση» των δυο παιδιών. Ενέχει κινδύνους επαναθυματοποίησης
10. Κάλεσε στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, δωρεάν και ανώνυμα, για να μιλήσεις με κάποιον ψυχολόγο
2. Δώστε την απαραίτητη σημασία σε αυτά που σας λένε τα παιδιά
3. Παρατηρήστε τι συμβαίνει και τις σχέσεις των συμμαθητών σας
4. Εάν αντιληφθείτε ότι κάτι συμβαίνει μιλήστε και με τα δυο παιδιά ιδιαιτέρως και ξεχωριστά
5. Βάλτε αυστηρά όρια στη συμπεριφορά τους
6. Αναπτύξτε δραστηριότητες που θα επιτρέψουν την δημιουργία κλίματος ευχαρίστησης και ομαδικότητας
7. Μην τιμωρήστε το παιδί που ασκεί εκφοβισμό, απλώς περιορίστε τον σε σχέση με τους υπόλοιπους
8. Αποενοχοποιήστε το παιδί που βιώνει εκφοβισμό
9. Μην επιδιώξετε τη «συμφιλίωση» των δυο παιδιών. Ενέχει κινδύνους επαναθυματοποίησης
10. Κάλεσε στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, δωρεάν και ανώνυμα, για να μιλήσεις με κάποιον ψυχολόγο
Για περισσότερες πληροφορίες επισκευτείτε την επίσημη σελίδα EUROPE ANTI-BULLYING CAMPAIGN
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου